Tips voor een verbeterde nachtrust

Tips voor een verbeterde nachtrust
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+

Zoals iedereen wel weet is slaap een ontzettend belangrijk onderdeel van je gezondheid. Alle lichaamsprocessen worden opnieuw opgestart, je hormonen worden in balans gebracht en alle informatie van de dag wordt verwerkt. Je hebt slaap nodig om te overleven, gemiddeld zo’n zeven tot acht uur per dag. Voor sommige mensen is goede nachtrust echter niet zo zwart-wit als voor anderen. Lukt het je niet om genoeg te slapen, of ben je ’s ochtends eerder vermoeid dan uitgerust? Hier lees je hoe je je nachtrust kan verbeteren.

Comfortabel in slaap vallen

Uiteraard staan een comfortabel matras en kussen op de eerste plek wanneer je gaat slapen. De een houdt van een stevige ondergrond, terwijl een ander graag in een zacht bed stapt. Zorg dus dat je in ieder geval van jezelf weet wat je fijn vindt om lichaamsklachten te voorkomen. Als dit niet voldoende is, overweeg dan een body kussen. Zo’n kussen zorgt ervoor dat je een comfortabele positie vindt om in te liggen. Neem als voorbeeld een hoefijzerkussen. Die ondersteunt je gehele lichaam, waardoor je goed kan ontspannen. Op die manier belast je je lichaam zo min mogelijk, waar je dus erg veel profijt van zal hebben.

Genoeg daglicht en beperkt blauw licht

Je lichaam werkt als het ware op een soort biologische klok. Als buiten de zon schijnt, weet je lichaam dat je wakker moet blijven. Als je overdag maar weinig daglicht opzoekt kan die biologische klok als het ware in de war raken. Zorg dus dat je dagelijks genoeg daglicht ziet. Niet elke soort licht draagt echter bij aan een goede nachtrust. Het licht dat van schermen af komt, ‘blauw licht’, heeft een negatief effect op je nachtrust. Vermijd twee uur voor het slapen gaan dus televisieschermen, smartphones en tablets, computers etc.

Let op voeding en vochtinname

Ondanks dat het bewezen is dat een grote maaltijd voor het slapengaan een positieve werking zou hebben op de nachtrust, zijn veel mensen het hier nog niet mee eens. Je zou vier uur voor het slapengaan niet meer moeten eten. Voedsel heeft namelijk een grote invloed op je hormonen. Daarnaast is het belangrijk om ongeveer twee uur voor het slapengaan niks meer te drinken. Zo ben je ervan verzekerd dat je ’s nachts niet het bed uit hoeft voor een toiletbezoek. Ook alcohol heeft hier veel invloed op en verstoort je slaappatroon.